Blog bejegyzés
Konverziónövelő webáruház tippek
Gyorslinkek
Az általunk készített WordPress alapokra épülő WooCommerce webáruház keresőbarát és mobilbarát, de ez önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy a keresőkben előkelő helyen is szerepeljen, és magához csak úgy vonzza a vásárlókat. Sok apróságra kell még odafigyelni ahhoz, hogy idővel elérjük célunkat és azt fenn is tudjuk tartani.
A legfőbb cél a konverzió növelése és annak fenntartása, azaz optimalizálása.
De mikor keletkezik konverzió?
Akkor keletkezik konverzió, ha a honlap látogatója valamilyen, a webshop tulajdonosa számára fontos lépést tesz, hogy ügyfél, vásárló legyen belőle, például megrendel egy terméket, feliratkozik hírlevélre, letölt valamit vagy ajánlatot kér.
A konverzió mérésére használjuk a Google Analytics ingyenes szolgáltatását!
Konverziónövelő webáruház tippjeinket a piackutatáson kívül, 6 nagyobb szegmensre bontottuk, amelyek a következők: konkurenciaelemzés, brand, webáruház készítés vagy készítetés, termékértékesítés, keresőoptimalizálás (külön cikkben részletezve), marketing (online és offline)
0. lépés – Piackutatás
Ha webáruházat szeretnénk indítani, előtte mindenképpen végeznünk kell némi piackutatást. Új termékeinkről vagy szolgáltatásainkról megkérdezhetjük a családunkat, barátainkat, beszélhetünk az adott piaci szegmensben tevékenykedő ismerőseinkkel, és ellenőrizhetjük a konkurenciát is.
De mire jó a piackutatás?
A piackutatás segítségével olyan értékes információkhoz juthatunk, amelyek segítségével megbecsülhetjük a vállalkozásunk, vagy a bevezetni kívánt termékünk/szolgáltatásunk sikerét.
1. lépés – Konkurenciaelemzés
A webáruház indításának legfontosabb része, hogy előtte konkurenciaelemzés előzze meg! Ne csak a konkurencia árukínálatát, árait és szolgáltatásait (pl.: mikortól van ingyenes házhozszállítás) ellenőrizzük, hanem az általa használt kulcsszavak helyezéseit az organikus találatokban, a termékek szövegeinek leírásait (nem másoltak-e), az új cikkek gyakoriságát, derítsük fel, hogy kik hivatkoznak rá (külső linkek száma és horgonyszövege), nézzük meg mennyire keresőbarát url-t használ, egyedi meta leírásai vannak-e, használ-e a termékeknél bővített kivonatokat (mikroadatokat), és mennyire népszerű a közösségi oldalakon.
A lényeg, hogy a konkurenciaelemzést összesítsük, bontsuk szét az erősségeket és gyengeségeket (ebből is lehet tanulni), majd dátumozva mentsük el magunknak.
2. lépés – Brand
Építsünk márkát (brandet), és ehhez válasszuk meg a domain nevünket. Legyen egyszerűen megjegyezhető (könnyen kimondható és rövid) a márkanevünk és a külső jegyek mind hangsúlyozzák az általunk értékesített termékek és szolgáltatások típusát, minőségét. Nagyon fontos, hogy már az indulás előtt legyen arculatunk, logónk, egységes kinézete a honlapunknak, és a közösségi média megjelenésünknek, valamint a html hírlevelünknek.
A jó domain név választásáról a SEO tippek-trükkök alatt olvashat részletesebben.
3. lépés – Webáruház készítés vagy készítetés
A konverzió növelés elengedhetetlen része egy jól strukturált keresőbarát és mobilbarát webshop megléte.
Azt tudta? – A legtöbb ember ránéz egy weboldalra, és pár másodperc alatt már meg is születik az ítélet a fejében: „szép” vagy „ronda”.
Keressen minket bizalommal, ha új honlapot csináltatna vagy korszerűbbre cserélné régi honlapját!
A wpSHOP.hu által kínált webáruház csomagokat azért dolgoztuk ki, hogy gyors és az általunk nyújtott szolgáltatásokhoz mérten olcsó megoldást találjon online értékesítési pontjának kialakítására és működtetésére.
A WooCommerce webáruházaink készítésekor mindig körültekintően járunk el, ügyelünk a biztonságra, keressük az új lehetőségeket, és figyeljük az új trendeket.
3 az 1-ben! - Webshop, Portfolió, Blog
További részletek:
- Demo segédlet
- Webáruház szolgáltatásaink
- Webáruházaink és szolgáltatásaink árai
- WooCommerce webáruház funkciói és azok előnyei
4. lépés – Termékértékesítés
– Célközönség
A webáruházban történő termékértékesítés alapja, hogy a célközönségünk, tehát a vásárlók megtalálják webáruházunkat! Kiknek szeretnék értékesíteni? – szól a kérdés. Nyilván mindenkinek – hangzana a válasz -, de azért ez persze nem teljesen van így.
Az értékesített termékek és a vásárlások alapján el tudjuk majd dönteni, hogy kik azok, akik nálunk kötnek ki, éppen ezért tudnunk kell azt is, hogy miként szólítsuk meg őket. Másképp beszélnek a tinédzserek, másképpen fejezik ki magukat a fiatal felnőttek.
Általában a magázódás a megszokott a webshopok esetében, de kimondottan a fiatalabb korosztályt megcélozva használhatjuk a tegeződő szövegezést is. Sőt sokkal jobban is járunk vele.
– Cégadatok
A webáruházban jól látható helyen (mondjuk láblécben vagy oldalsávban) tüntessük fel a cégadatokat vagy az egyéni vállalkozás adatait, már csak a bizalom végett is (Megjegyzés: törvényesen nem is működhetne, ha nincsenek ezek az adatok feltüntetve). Ha van mellette üzletünk, akkor írjuk le a nyitvatartási időt, illetve a telefonos ügyfélszolgálat elérhetőségét (feltűntetve az időpontokkal: 8:00-18:00 között), és mutassuk be az üzletet kép formájában. Segíthetjük az üzlet megközelítését Google Térkép integrálásával is.
– Rólunk / Munkatársak
A „Rólunk” (vagy Cégünkről) menüpont alatt mutassuk be részletesebben vállalkozásunkat. Megemlíthetünk néhány visszajelzést (rólunk mondták), és profilképpel, elérhetőségekkel soroljuk fel munkatársainkat, röviden ismertetve, hogy kinek mi a feladata. Ezek mind apró dolgoknak tűnnek, de egy vásárlóban a leinformálható cégadatok, a visszajelzések, az elérhetőségek, mind-mind nagyobb bizalmat gerjesztenek.
– Rólunk mondták
Sokan már nem hisznek a hatékonyságukban, de mindenképpen meggondolandó egy „Rólunk mondták” rész kialakítása profilképpel és leinformálható információkkal (cégnév, beosztás, weboldal).
– Vásárlási feltételek / Garancia
A garancia és a vásárlási és feltételek nagyon fontosak egy webshop esetében. A jogi szövegeknek érdemes külön aloldalt is szentelni.
A garancia oldalon térjünk ki rá, ha valamelyik termékre több év garanciát adunk, vagy ha pluszban garancia (jótállás) hosszabbítás érhető el hozzá.
A vásárlási feltételek (más néven: ÁSZF, azaz Általános Szerződési Feltételek) oldalon írjuk le részletesen a vásárlás mentetét pontról-pontra valamint a cégadatokat, tegyünk említést a rendelés által a vásárló és a cég között létrejött szerződésről, az elállás jogáról.
Külön aloldalon írhatunk a fizetési eszközökről, a jótállásról, valamint a kiszállítás feltételeiről.
– Szállítás
Gondoskodjunk arról, hogy a vevők több szállítási mód között választhassanak. Kalkuláljunk úgy az árakkal, hogy ingyenes kiszállítást is tudjunk biztosítani bizonyos feltételek mellett. Egyre elterjedtebb a személyes átvétel a webáruházaknál, ezért keressünk fel ismertebb futárszolgálatokat és csatlakozzunk rendszerükhöz.
- További részletek a WooCommerce bővítmények cikkben olvashatóak.
– Ingyenes szállítás
Mindenképpen jelezzük, ha egy terméket ingyenesen szállítunk. Ez egy igen jó vásárlás-ösztönző eljárás.
– Ingyenes szállítás adott értékhatár fölött
Nagyon nem szeretik a vásárlók, ha szállítási díjat számolnak fel nekik, főleg akkor, ha egy kisebb értékű termék ára megközelíti a szállítási díjat. Egy bizonyos értékhatár fölött engedjük el a kiszállítás díját. Ez remek lehetőség arra, hogy ösztönözzük a vevőket: vásároljanak nagyobb értékben, és megspórolhatják a szállítási költséget!
– GYIK
A látogatók és vásárlók bizonytalanságának eloszlatása érdekében egy GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) aloldalon megválaszolhatjuk a látogatók és vásárlók leggyakrabban felmerülő kérdéseit.
– Telefonos ügyfélszolgálat
Tartsunk fenn telefonos ügyfélszolgálatot. Telefonos elérhetőség esetén feltétlenül írjuk ki, hogy mely időpontban (pl.: 8:00-18:00) telefonálhatnak az érdeklődők.
– Online ügyfélszolgálat
Ma már egyre több webshop esetében megfigyelhető, hogy online ügyfélszolgálatot is fenntart. Ezeknek a chat alapú alkalmazásoknak az előnye az egyszerű kezelhetőségükben rejlik. Ha nincs éppen elérhető állapotban egyetlen munkatárs sem, a vásárlók akkor is könnyedén fel tudják kérdésüket tenni benne, amelyet a rendszer emailben automatikusan továbbít a webáruház kezelőjének.
– Webáruház nyitó oldala
Azt tudta? – Egy felmérés szerint 8 másodperce van egy webáruház nyitó oldalának: ha a betöltődés után, tehát átlagosan 8 másodperc alatt nem talál a látogató releváns információt, terméket, vagy ajánlatot, akkor elhagyja a webáruházat.
A legtöbb esetben a látogató érkezési oldala (landing page) maga a főoldal, ezért a fontosabb termékeinket (új, akciós, kiemelt, legnépszerűbb) már a nyitó oldalon mutassuk be, ezzel is segítve az értékesítés növelését. A főoldal megjelenését feldobhatjuk sliderral is, amellyel jó minőségű termékképeket mutathatunk meg a látogatóknak.
– Menüsor
Ne legyen túl sok menüelem, mert átláthatatlanná teszi a menüt, és ezzel csak gátolja a látogatót az áttekintésében. A felső menősorba csak a legfontosabb elemeket tegyük bele, a többi menüelemet (pl.: Adatvédelem, Cookie kezelése, stb.) tegyük alulra a láblécbe.
– Ár
Az árnak mindig egyértelműnek kell lennie. Az akciós ár legyen jól megkülönböztetve a régi ártól. Legyen nagyobb betűmérettel és lehetőleg piros színnel megjelenítve.
– Akciós termék / Kiemelt termék
Az akciós és kiemelt termékeket ne csak a főoldalon, hanem az oldalsávokban és a lábléc (footer) részen is jelenítsük meg.
A kiemelt termékeket jól látható helyen lássuk el címkével, hogy jobban kitűnjenek a többi termék közül.
– Legnépszerűbb termék
A főoldalon, de akár az oldalsávokban és a lábléc (footer) részen is megjeleníthetjük a legnépszerűbb (legtöbbet eladott) termékeket.
– Új termék
A főoldalon mindenképpen (jó látható helyen), de az oldalsávokban és a lábléc (footer) részen is bemutathatjuk az új termékeket.
– Termék adatlap
A termékértékesítés növelése érdekében a termék adtalapja tartalmazza az alábbiakat:
- morzsamenü (kenyérmorzsák)
- terméknév
- termékár
- termékkép (ami tényleg a valódi terméket ábrázolja)
- rövid és részletes leírás
- kiegészítő információk
- termék tulajdonságok
- cikkszám (SKU)
- termékkategória (linkként megjelenítve)
- termékcímke (linkként megjelenítve)
- termék állapota (készleten, nincs raktáron)
- kosár funkció (mennyiségi változtatással)
- nyomtatás és pdf verzió
- közösségi ikonok
- értékelések
- hozzászólás űrlap (értékeléssel)
- qr kód (extra szolgáltatás)
- figyelőlistába (extra szolgáltatás)
- összehasonlításba (extra szolgáltatás)
- hasonló és kiegészítő termékek (extra szolgáltatás)
– Termékkereső
Jó látható helyre (mondjuk a fejlécbe, ahol minden egyes aloldalon látszódni fog) rakjuk ki a termékkeresőt, és ha van módunk rá, akkor használjunk ajaxos technológiát, hogy megkönnyítsük a látogatóknak a termékek keresését.
Azt tudta? – Ha a látogató nem találja meg könnyedén (zökkenőmentesen) a vágyott terméket, az kb. 30% rendelés kiesést jelent!
– Termékszűrő
Használjunk termékszűrőt a terméklistákhoz, és próbáljuk meg úgy alakítani, hogy a lehető legtöbb paraméter (ár –tól –ig, szín, méret, brand) alapján lehessen a termékeket szűrni. Próbáljuk meg baloldalra helyezni, mert a legnépszerűbb árösszehasonlító oldalak is ilyen formában jelenítik meg szűrőiket.
– Termékfelépítés
Minden ember más és más szempontok alapján keres rá egy termékre. Éppen ezért próbáljunk meg általánosságban az ő fejükkel gondolkodni, és a lehető legtöbb dimenzióban kategorizáljuk a termékeket. Ha tehát valaki szeretne ruhát vásárolni, akkor tegyük elé a lehetőséget és adjuk a kezébe a választást, hogy kor szerint, nem szerint, és egyéb formákban is szűkíthesse a választási lehetőségeket, hogy könnyedén megtalálhassa magának a legjobb terméket.
Az ajánlatok mindig legyenek egyértelműek! Próbáljuk meg ezért ne túl szájbarágósan, de egyértelműen megfogalmazni az ajánlatokat. Sokan félreértelmezhetik, ami számunkra egyértelmű, így például, hogy miként kell fizetni, mit kapunk a pénzünkért cserébe, milyen extra költségek merülhetnek fel és így tovább.
A legjobb választás – WooCommerce webshop esetében – a variálható termék létrehozása. Az alap termék adatlapján választhatja ki a vásárló a különböző tulajdonságok (attribútumok) alapján a terméket. Ez azért is jó, mert nem kell az eltérő tulajdonságú termékekre külön-külön is rákeresnie.
– Termékrendezés
Tegyük lehetővé a látogatónak, hogy a terméklistát szűkíthesse, többféle mód szerint rendezhesse, és hogy beállíthassa hány terméket szeretne látni az adott oldalon.
– Terméklista nézet
A terméklistát általában kétféle nézetben (Grid: rácsos nézet; List: lista nézet) szokták megjeleníteni úgy, hogy engedélyezik a látogatónak, hogy a nézetek között választhasson.
– Terméknév
Nagyon sokat számít, hogy milyen formában nevezzük el a terméket, hogy hogyan építjük fel a termék nevét. Nem csak a vásárlók találhatják meg könnyedebben a terméket, hanem a keresőtalálatokra is hatással lehet (adott kulcsszó milyen pozícióban szerepel a címsorban). Kialakítása során a kevésbé fontos információkat hagyjuk a végére (pl.: cikkszám) és a márkanevet (brand) tegyük legelőre.
Mintapéldák:
- Apple iPhone 6s Plus 16 GB White kártyafüggetlen okostelefon (helyes kialakítás, a kártyafüggetlen részt elhagyhatjuk)
- 16 GB 2 magos kártyafüggetlen okostelefon Apple iPhone 6s Plus White (helytelen kialakítás)
– Termékleírás
A termékleírások legyenek informatívak és lehetőleg egyediek (lásd részletesebben a keresőoptimalizálás tippek-trükkök alatt). Elektromos berendezések esetén tüntessük fel a műszaki adatokat és az energiaosztályt, ruházat esetében az összetételt (pl.: 100% pamut), stb. Írjunk le minden olyan információt, amelyek a látogatók részére hasznosak lehetnek (pl.: kiszerelés, méretek).
– Nem értékesített termék
Előfordul, hogy-egy termék véglegesen vagy hosszabb ideig kikerül a webshop kínálatából, és nem rendelhető. Ebben az esetben ne töröljük a terméket, csak tegyük láthatatlanná a weboldalon (WordPress esetében „függőben” státusz), és irányítsuk át a megfelelő értékekkel (végleges: 301-es, ideiglenes: 302-es) a vásárlót egy hasonló termék adatlapjára, vagy releváns címkeoldalra.
Lásd: https://www.wpshop.hu/404
– Termékkép
Szokták mondani, hogy a webshopban a kép adja el a terméket. Ez részben igaz is, hiszen vonzza a szemet, az első olyan elem szinte, amit a vásárló szemügyre vesz. Lehetőleg jól megvilágított, kitűnő minőségű (nagy felbontású) saját képeket töltsünk fel a webáruházba. Ha a kép máshonnan származik, akkor hivatkozzunk rá, és említsük meg a szerzőjét.
Jó minőségű (de kis fájlméretű: max. 200-300 kb) képeket használjunk, amelyek a VALÓS terméket ábrázolják. A legjobbak az egyedi képek, amiket profi fotós készít, mert akkor lesz rendezettség a képek között (beállítás, megvilágítás, az EXIF adatok megadásával: ki készítette, milyen fényképezőgéppel, weboldal cím).
Próbálkozhatunk 360 fokban megjeleníthető termékfotóval is. A vásárlónak külön élményt nyújt, ha megragadhatja, és 360 fokban elfordíthatja, szemügyre veheti a terméket.
– Képek váltakozása (több kép egy terméknél)
Felhívhatjuk a vásárlók figyelmét, ha több termékkép is tartozik az adott termékhez anélkül, hogy a termék részleteire kattintanának. Ezt kivitelezhetjük úgy is, hogy a termékképek manuálisan (a termékkép fölé visszük az egeret és azáltal váltakozik) vagy automatikusan váltakozzanak az adott termék „előnézeti oldalán” vagy a terméklista oldalon.
– Változtatható színek (eltérő színű termékeknél)
Főleg ruházati termékeket értékesítő webshopok esetén hasznos funkció, ha a variálható terméknél a különböző színű termékekből történő választás után az adott színű termékkép kerül a termék adatlapon megjelentetésre, majd utána a kosárba. Így a vásárló is könnyedebben átláthatja, hogy milyen színű terméket rakott a kosárba.
– Gyorsnézet (villámnézet)
Nagyon hasznos funkció tud lenni (felgyorsíthatjuk vele a termékek böngészését), ha használjuk a gyorsnézetet (villámnézetet) a webáruházban. Ha a termék „előnézeti oldalán” vagy a terméklista oldalon” rákattintanak a látogatók a funkció ikonjára, akkor gyakorlatilag egy kis „termékoldal” ugrik fel nekik, amelyben látható a termék részletes adatlapja, a kosár gombbal együtt.
– Termék összehasonlítás (compare)
Tegyük lehetővé, hogy a látogatók (tehát regisztráció nélkül) a termékeket összehasonlíthassák (compare) a legtöbb paraméter (pl.: ár, tulajdonságok) alapján.
– Termékkategória leírás
Ha a termékkategóriák magyarázatra szorulnak, akkor írhatunk egy rövidebb szöveget hozzájuk, amelyben leírhatjuk, hogy az adott kategóriában milyen termékek találhatóak, és azok milyen célt szolgálnak. Ezt a leírást közvetlen az adott kategória terméklistája fölött (de még a főmenü alatt) jelenítsük meg.
– Termékvideó
Ha van rá módunk, akkor töltsünk fel saját készítésű videókat a népszerű videómegosztó oldalakra (Youtube, Vimeo) a termékekről, és illesszük is be őket webáruházunkba.
– Termékajánlás
Használjuk ki a „felülértékesítés” (up-sell) és a „keresztértékesítés” (cross-sell) által nyújtott lehetőségeket, és ajánljunk minden termékünkhöz egy jobb, de drágább változatot is, illetve kiegészítő és kapcsolódó termékeket (pl.: laptop mellé táskát).
– Termékcsomag
A vásárlók egy jelentős része nem szeret bajlódni a termékek kikeresésével, és bizonytalan is, hogy mihez mit vehet, ezért részükre igen hasznos lehet, ha termékcsomagot hozunk létre. Érdemes rá adni ilyenkor valamilyen extra csomagkedvezményt, ezzel motiválva a vásárlókat, hogy ezt tegyék a kosárba, és ne az alap termékeket.
– Szezonális termék
Alkalmazzunk szezonális akciókat külön termék listaoldallal, mivel sok vásárló keresi a szezonális termékeket.
– Díszcsomagolás
Karácsonykor és egyéb olyan ünnepnapokkor, amikor az emberek ajándékozni szoktak, ajánlhatjuk a termékeinkhez a díszcsomagolást. Költsége szinte minimális, mégis akár több ezer forinttal is megnövelheti a rendelés értékét!
– Mennyiségi kedvezmény
Adjunk a vásárlóknak mennyiségi kedvezményeket (kettőt fizetsz hármat kapsz).
– Ajándék termék
Egy bizonyos értékhatár fölött, sávosan felfelé, egy kisebb értékű ajándékkal kedveskedhetünk a vásárlóinknak. Ahogy a kosár értéke növekszik, úgy nőhet az ajándék értéke is.
– Kupon
Az új vásárlók részére az első vásárlás után készítsünk el automatikusan vagy manuálisan kedvezmény (mondjuk -5% minden termékből) igénybevételére feljogosító kuponokat legfeljebb 90 napos felhasználással, amivel növelhetjük a vevő visszatérését, és az újbóli vásárlásokat.
– Figyelőlista (kívánságlista)
Tegyük lehetővé, hogy a látogatók elmenthessék a termékeket maguknak.
– Regisztráció nélküli vásárlás
Azt tudta? – A vásárlók 30–50%-a nem vásárol (visszariad a vásárlástól), ha a vásárláshoz felhasználói fiókot kell létrehoznia.
A kötelező regisztráció láttán a látogatók nagy része el is tűnik a weboldalról, ezért ne alkalmazzuk ezt a megoldást.
Tegyük egyértelművé a vásárlónak, hogy befejezheti a rendelést fiók létrehozása (regisztráció) nélkül is, de hangsúlyozzuk a fiók létrehozásának előnyeit (nem kell kitöltenie minden rendelésnél a számlázási és szállítási adatokat, ezeket az adatokat könnyedén módosíthatja utólag, valamint láthatja a korábbi rendeléseit és a számlákat is) és azt, hogy milyen egyszerű a bejelentkezés a már meglévő vásárlóknak.
– Többféle fizetési lehetőség
A konverziót növeli, ha nem csak a banki utalás lehetőségét ajánljuk fel vásárlóink részére, hanem kibővítjük bankkártyás és internetes fizetéssel (pl.: PayPal), mobiltelefonos vagy utánvétes fizetéssel, vagy üzlet esetén személyes átvétellel és fizetéssel.
– Többféle szállítási feltétel és átvételi lehetőség
A konverziót szintén növeli, ha rugalmasan kezeljük a kiszállítást (pl.: egy bizonyos értékhatár felett egy adott körzetben ingyenes házhozszállítást biztosítunk a vásárlók részére), és a rendelés véglegesítésénél személyes átvételt is engedélyezünk.
– Kosár funkció
Optimalizáljuk a kosarat. A kosár ne csak szem előtt legyen (lehetőleg jobb felső sarokba: header vagy top header részbe), hanem jól különüljön el színben (a weboldal színeiből felhasználva) a többi elemtől, és legyen jól látható az is, hogy a vásárló a terméket a kosárba rakta.
A legjobb megoldás, ha egy automata felhívó szöveget is beállítunk: A termék a kosárba került.
Mindig legyen látható a kosár és annak tartalma. Fontos, hogy a vásárló tisztában legyen vele, miből mennyi van a kosarában, így lehetőleg képpel, a termékek mennyiségével, árával és főbb tulajdonságaival (típus, méret) együtt tüntessük fel azokat.
Használjunk ajaxos technológiát, hogy az oldal ne töltődjön be újból és újból, azaz a termék kosárba rakása után ne történjen átirányítás a kosár aloldalra, hanem maradjon a vásárló az adott oldalon. Nagyon idegesítő funkció, amikor minden egyes kosárba rakott termék után, meg kell erősíteni a vásárlónak, hogy tovább vásárol (folytatom a vásárlást – vissza a shopba funkció).
A kosarat jelenítsük meg jól értelmezhető ikonnal is (bevásárlókocsi), az mindig egyértelműsíti a funkciót, és nevezzük el egyszerűen csak “Kosár”-nak, mint “Kocsi”-nak vagy hasonlónak.
– Kosár aloldal
A kosár aloldalon legyen egyértelmű a kosárba rakott termékek megjelenítése (kép, ár, tulajdonságok, stb.) és lehessen a termékek mennyiségét változtatni, valamint a termékeket könnyedén el is lehessen távolítani a kosárból.
Az egyéb költségek és a végösszeg feltüntetése mellett, már itt is biztosítsunk lehetőséget a kupon beváltására ne csak a “Pénztár” aloldalon.
– Rendelés menete
A rendelés menetét nem csak szövegesen, hanem akár képekkel illusztrálva, vagy a szükséges lépéseket folyamatábra bemutatásával is megjelentethetjük.
A vásárlás közben tegyük lehetetlenné, hogy a vevő kikerüljön a vásárlási folyamatból, ezen az oldalon ne tudjon egy másik linkre kattintani (ne legyen kifelé mutató link). Ezen a részen már ne ajánljunk kiegészítő termékeket!
A vásárlónak legyen lehetősége még egyszer ellenőriznie a rendelését (legyen összegzés az egyéb költségekkel), és könnyedén tudja módosítani, mielőtt jóváhagyná azt a vásárlási folyamat végén.
Legyen egyértelmű, hogy a vevőnek a felhasználási feltételeket (ÁSZF vagy Vásárlási feltételek) el kell fogadnia.
Legyen egyértelmű, hogy a „Rendelés” gombra kattintással a megrendelés jóváhagyásra kerül (kivéve online fizetés esetén, amikor a vásárló átirányításra kerül). Ezt egyszerűen kivitelezhetjük egy automatikus köszönő oldallal, amihez írunk egy sablon szöveget, ami mellé még feltüntetjük a cégadatokat (a bankszámlaszámmal együtt) és a rendelés részleteit. A legjobb megoldás, ha ezeket az információkat emailben is megküldjük automatikusan a vásárló részére úgy, hogy a rendelés végén erről tájékoztatjuk.
Amennyiben kéri a vevő, küldjünk részére SMS-t a rendelés állapotáról.
Azonnal értesítsük a vevőt telefonon (pluszba emailben is lehet), ha bármilyen késés fordulna elő a kiszállításban (Megjegyzés: a telefonos értesítést minden rendelésnél megtehetjük, nem csak késés esetén). Előfordul, hogy a késés tőlünk teljesen független okból történik, ezért kérjük meg a szerződött partnert (pl.: futárszolgálatot), hogy telefonon tájékoztassa a vevőt a késésről, vagy jelezze felénk, hogy eleget tudjunk tenni mi a vevő tájékoztatásának.
Tudassuk a vásárlóval, hogy banki utalás esetén mit kell tennie, milyen cégnévre, bankszámlaszámra utaljon, és mit tüntessen fel a közlemény rovatba (célszerű a rendelés azonosítószámát “ID” megadatni vele).
Tudassuk a vásárlóval, hogy a különböző szállítási módok esetén mit kell tennie, pl. a futár mikor várható, mi a telefonszáma, vagy személyes átvétel esetén (pl.: Pick Pack Pont vagy Posta Pont) mikor veheti át a csomagot, valamint mi az átvevőhely pontos címe és nyitvatartási ideje.
– Rendelés adatai
Csak olyan adatokat kérjünk el a vásárlótól, amelyekre feltétlenül szükségünk van a rendelés teljesítéséhez. Ha más szándékból tesszük (pl.: közvélemény kutatás: könnyű volt-e a vásárlás?), akkor feltétlenül tüntessük fel, hogy milyen célból tesszük.
A kötelezően kitöltendő mezőket *-al jelöljük, és a még nem kitöltött mezőket erőteljes színnel különböztessük meg.
A vásárlótól mindig a legfontosabb adatokat kérjük be először, és a többi mezőt hagyjuk a végére.
– Rendelés számlája
Legyen egyértelmű a vásárló részére, hogy milyen formában érhető el még neki a számla (nem csak a termék mellé lehet rakni). Tudassuk vele ha emailben csatolmányként küldtük el, vagy regisztrált felhasználó esetén hol találhatja meg a fiókjában.
– Vásárlás menetének optimalizálása
Rengeteg múlik azon, hogy a vásárló milyen gyorsan jut el a kosárba rakott termékektől egészen a pénztárig, a rendelés befejezéséig. Ezért ne bonyolítsuk túl a vásárlási folyamatot. Egyszerűen építsük fel, és akár lépésről-lépésre (pl.: 1. lépés: Kosár, 2. lépés: Szállítás, 3. lépés: Pénztár, 4. lépés: Összegzés) vezessük végig a vásárlót a folyamaton. Minél kevesebb lépésből áll, minél kevesebbszer kell megnyomni a “Tovább” gombot, és információk után kutatnia, annál kisebb lesz majd a lemorzsolódás, azaz a befejezetlen vásárlás.
Soha ne hagyjuk magára a látogatót! Legyen egyértelmű számukra, hogy mit kell tenniük. Fontos, hogy mindig cselekvésre ösztönözzük őket – “Kattintson”, “Tegye a kosárba” és így tovább -, de óvakodjunk az erőszakos megfogalmazástól, így például a „Vegye meg azonnal” kifejezéstől, ez ugyanis elkötelezettséget sugall a látogatónak, ezáltal könnyedén el is ijeszthetjük.
– Kosárelhagyás csökkentése
A kosár elhagyását (broken cart) csökkenthetjük különböző módszerekkel. Már vannak olyan bővítmények, amelyekkel például a korábban regisztrált vásárlók figyelmét hívhatjuk fel emailben a félbemaradt vásárlással úgy, hogy csak egy neki szóló ajánlatot írunk, amelyben felajánljunk, ha most megveszi a terméket, akkor kap mellé egy kupont, melynek összegét a következő vásárláskor levásárolhatja.
Ha nem regisztrált vásárlóról van szó, akkor egy felugró ablakban (popup) tájékoztathatjuk ugyanerről, vagy akár egy akciós termékajánlatról.
Azt tudta? – Az átlagos kosárelhagyási ráta 70% körül mozog. Ez azt jelenti, hogy minden négy potenciális ügyfélből csupán egy fejezi be a vásárlást.
Az 5+1 leggyakoribb kosárelhagyási ok a következő:
- A kosárba rakás után derül ki, hogy vannak még egyéb költségek
- Még valójában nem döntötte el, hogy vásárolni akar, csak a költségekre kíváncsi
- Meggondolja magát, mégsem kell a termék
- A fizetési folyamat túl bonyolult
- Nem jogosult az ingyenes szállításra
- Kötelező a regisztráció még a vásárlás előtt
– Bizonytalanság és bizalmatlanság eloszlatása
Oszlassuk el a látogató és vásárló félelmeit, ne hagyunk bizonytalanságot! Ha a látogató bizalmát veszti könnyen bezárhatja a weboldalt, és a vásárló is elállhat a rendeléstől. A bizonytalanság csökkentése érdekében készítsünk külön aloldalt (Vásárlási feltételeket, vagy akár egy külön GYIK-et), ahol részletesen pontról-pontra leírjuk a vásárlás menetét, a kosárhasználatot, és a választható fizetési eszközöket, illetve a kiszállítás, és legfőképpen az ingyenes házhozszállítás feltételeit.
– Alázatosság / Felelősségvállalás
Vállaljuk a felelősséget, és tanuljunk meg bocsánatot kérni! Kérjünk bocsánatot, ha valami rosszul sül el, még akkor is, ha nem a mi hibánkból adódott.
– Cikkek írása (termékekről)
Írjunk hasznos cikkeket a termékekről, illetve a termékekhez. Ha például webshopunkban fürdőszobai felszereléseket értékesíthetünk, akkor írhatunk cikket a Zalakerámia csempecsaládjairól képekkel illusztrálva, illetve tippeket is adhatunk azok részére, akik saját maguk végzik el a fürdőszobájuk kicsempézését.
– Helyesírás / Nyelvtan
Nagyon sokan helyesírásoktól és nyelvtani hibáktól hemzsegő tartalmakat publikálnak. Ha valaki nagyüzembe csinálja, az egyrészt illúzióromboló, másrészt pedig sok látogatót is veszíthet. Gondolhatja a látogató, ha ilyen a bemutatkozása, mi a garancia rá, hogy a munkája, terméke, szolgáltatása precíz lesz? Miért vásároljak tőle?
– Külső linkek új ablakban
A külső linkek, azaz a más weboldalakra mutató hivatkozások, mindig új ablakban nyíljanak meg!
– Vélemények / Értékelések
Lehetőség szerint hagyjuk, hogy vásárlóink értékeljék, véleményezzék termékeinket webáruházunkban. A negatívabb kritikát, értékelést ne töröljük le, és ne manipuláljuk utólagosan az értékeléseket. Ha megtehetjük, akkor bontsuk szét az előnyöket és hátrányokat, így a látogatók könnyedebben át tudják látni a véleményt.
– Árösszehasonlító oldalak
Megpróbálhatjuk a népszerűbb árösszehasonlító oldalakon (pl.: Árgép, Árukereső) való megjelenést is.
– Partnerprogram
Ha a termékeink árrése megengedi, akkor csináljunk partnerprogramot, és keressünk fel olyan potenciális (ezzel vagy hasonló termékkörrel foglalkoznak) affiliate partnereket, akik leginkább szóba jöhetnek.
– Hűségprogram (hűségpont)
A vásárlás utáni hűségpont adásával motiválhatjuk a vásárlót, hogy további vásárlásokkal még több hűségpontot gyűjtsön, amelyeket beváltva úgy “érezheti”, mintha ingyen vásárolt volna. A hűségpontok jó lehetőséget kínálnak a hűségprogram kialakításához, a lojális (hűséges) vásárlók növeléséhez.
– Call to Action (CTA) használata
Használjunk keresőbarát és designos (ízléses és letisztult) Call to Action (CTA) elemeket webáruházunkban, amelyek elsődleges célja a figyelemfelhívás, és a cselekvésre buzdítás (pl.: hírlevél feliratkozás). A lényeg, hogy ezek az elemek (főleg a gombok), színvilágukkal és kialakításukkal emelkedjenek ki a tartalomból, de úgy, hogy csak a weboldal színeit, betűtípusait használjuk fel hozzá.
Mintapélda:
Figyelem!
WooCommerce Demo Webáruház
Próbálja ki mindenféle kötöttségek nélkül teljesen ingyenesen!
– Banner a terméklista fölött
Sok webáruház használja a terméklista és a főmenü közötti területet egy termék vagy termékkör kiemelésére. Sokszor dinamikus bannerekkel valósítják meg ezt, hogy többféle terméket (pl.: akciósok vagy kiemeltek) bemutathassanak a látogatóknak.
– Kérdezz-felelek
Engedjük meg a látogatóknak, hogy kérdéseket tegyenek fel termékeinkkel kapcsolatban.
– Készletinformációk mutatása
Ha használjuk a készletnyilvántartást, akkor mutassuk mega látogatóknak a termék adatlapján a készlet állapotát (készleten, nincs raktáron).
– Kalkulációs segédeszközök
Növelheti az eladások számát, ha különböző kalkulációs segédeszközöket alkalmazunk bizonyos termékek esetében. Főleg ruházati termékeket értékesítő webshopoknál igazán nagy segítség, ha legalább egy mérettáblázat tájékoztatja a vásárlókat arról, hogy az L-es méret hány centis szélességeket és hosszúságokat takar, de padlólapok értékesítésénél is hasznos lehet egy terület kiszámítására alkalmas eszköz használata, hogy rögtön a vásárló a termék kosárba rakása előtt még az adott termék oldalán kiszámíthassa, hogy hány m2 területre hány karton padlólapot kell vásárolnia.
Az általunk készített webáruházak mindegyike megfelel a „Termékértékesítés” alatt felsorolt technikai kritériumoknak, azaz tartalmazzák a termékek értékesítéshez szükséges legfontosabb funkciókat.
5. lépés – Keresőoptimalizálás
Azt tudta? – A legtöbb webáruház egyáltalán nem, vagy csak részben használja ki a keresőoptimalizáció nyújtotta lehetőségeket, holott egy webáruház rengeteg marketing kiadást megspórolhat rajta.
SEO gyorstalpaló a wpSHOP.hu ajánlásával a keresőoptimalizált webáruházhoz: SEO tippek-trükkök
Keresőoptimalizálással (SEO), keresőmarketinggel (SEM), közösségi oldalak optimalizálásával (SMO) kapcsolatban szívesen állunk rendelkezésére! Szolgáltatásaink árai az Árak menüpont alatt érhetők el.
6. lépés – Marketing
Az arculat a legalapvetőbb marketing elem! Nélküle gyakorlatilag nincs marketing!
Webshop tulajdonosként egyaránt próbálgathatjuk az online és offline marketing lehetőségeket. Bár köztudott, hogy az offline eszközök (pl.: szórólap, újsághirdetés) kevésbé érik el hatásukat, mint a célzott online marketing. Ennek legfőbb oka az idő. Az online marketinggel hamarabb elérhetjük célunkat (gyorsabban jutatjuk el az információt), mintha az offline marketing eszközei között válogatnánk.
Online marketing eszközök:
– Szakmai cikk (tartalommarketing)
Írjunk, vagy írassunk szakmai cikkeket. Nagyon fontos, hogy a cikkeket a téma igazi szakértői írják! A szakmai írásokat olvasva a látogatók nagyobb bizalommal fognak vásárolni a webshopban.
– Hírlevél feliratkozás / Ingyenes letöltés
A hírlevél (newsletter) feliratkozásnál vagy az ingyenes letöltésnél (pl.: e-book, kupon) kérjük el egy külön mezőben a feliratkozó nevét is, hogy a célzott emailben nevén tudjuk szólítani.
A hírlevél kiküldésénél használjunk multiple formátumot (html és text), illetve olyan email küldő rendszert, amely statisztikákat is készít, legalább a hírlevelek megnyitásának arányáról, és a hírlevélben található linkek kattintásának számáról.
– Nyereményjáték
Indítsunk állandó rendszerességgel fenntartott nyereményjátékot. A nyereményjátékot és a nyertesek neveit osszuk meg közösségi oldalainkon. A nyereményjáték indítását a hírlevéllel is összeköthetjük, mellyel növelhetjük a feliratkozók számát!
– Közösségi megosztás %-os kedvezményért
Ma már egyre több webáruház képes arra, hogy egy-egy termék közösségi oldalon történő megosztása után %-os kedvezményt adjon az adott termékből a megosztó részére kupon vagy ajándékutalvány formájában. Éljünk a lehetőséggel és próbáljuk ki a hatékonyságát!
– Kupon
Lásd részletesebben a „Termékértékesítés” alatt.
– Popup
Használhatunk popupokat a weboldalunkra érkező látogatók figyelemfelkeltésére. Ezeket a felugró ablakokat nem csak hírlevél feliratkozásra és ingyenes letöltésre használhatjuk, hanem akciós és kiemelt termékek bemutatására is.
– Fizetett hirdetés (keresőmarketing)
Elsősorban a Google Adwords használatában gondolkodjunk: célzott szöveges hirdetések a Google keresőjében, szolgáltatásainál, illetve a partneroldalain. Jelenleg ez a legnépszerűbb és egyben legjobb (a hirdetés megjelenése a lehető legjobbkor történik, pont akkor, amikor a felhasználó épp ezt keresi) kattintás alapú (ppc) hirdetési rendszer a világon.
– Banner
Vásárolhatunk potenciális weboldalakon bannerfelületeket, de legyünk tisztában a bannervaksággal mielőtt belevágnánk. Ma már messze nem hoznak annyi látogatót a képes hirdetések, mint hajdanán.
– PR cikk
Megjelentethetünk PR cikket is a brandünkről, szolgáltatásainkról és termékeinkről, de tartsuk be a keresőoptimalizálás ide vonatkozó ismérveit (pl.: egyedi szövegezés, nofollow link).
– Közösségi média
A termékek részletes adatlapján tüntessük fel a népszerűbb közösségi oldalak gombjait, hogy a látogatók könnyedén meg tudják osztani.
Webáruházunknak készítsünk Facebook, Twitter, Google+, és ha szép termékfotóink vannak, akkor Pinterest profilt, és rendszeresen osszuk meg rajta tatalmainkat (termékeket, cikkeket, szolgáltatásokat).
– Tartalom feloldása közösségi megosztással
Ha webáruházunkban terjedelmesebb (több tízezer karakter) tartalmat publikálunk, akkor megpróbálhatjuk azt, hogy a tartalom egy részét (a szöveg utolsó negyedét vagy esetleg a felét, vagy éppen a letölthető tartalmat) elrejtjük a látogatók elől, amit csak egy közösségi oldalas (Facebook Like, Twitter Tweet, Google+ 1) megosztással vagy hírlevélre feliratkozással tudnak feloldani.
Offline marketing eszközök:
– Színes tájékoztató a rendelés mellé
A rendeléshez mellékeljünk egy kis tájékoztatót (egyoldalas A5-ös színesen nyomtatott papír) a cégünk szlogenjével, szolgáltatásainkról, és fontosabb adatinkról (cégadatok, telefonszámok, weboldal elérhetősége). Köszönjük meg a vevőnek, hogy nálunk vásárolt, és esetleg tüntessünk fel rajta egy kedvezményre feljogosító kupont.
– Ajándék a rendelés mellé
Adjunk ajándékot a rendelés mellé. Olyan apróságokban gondolkodjunk, amelyek hasznosak lehetnek a vásárlónak. Adhatunk logóval ellátott tollat vagy noteszt, illetve zsebnaptárat. Az ajándék adásánál vegyük figyelembe a rendelés összegét, és annak megfelelően szabjuk meg az ajándék értékét, azaz nagyobb rendelés mellé értékesebb vagy több ajándékot adjunk.
– Számla a rendelés mellé
A rendelés mellé rakott számlát lássuk el a logónkkal valamint a weboldalunk és/vagy cégünk elérhetőségével is.
Hasznos információk a wpSHOP.hu ajánlásával!
A Szerzőről: WP Shop
Hasonló bejegyzések
WordPress képoptimalizálás: fájlméret, fájlnév, alt, title A Google rangsorolási algoritmusában is helyet kapott (megjegyzés: sokak
WordPress biztonsági tippek, a teljesség igénye nélkül Az alábbi cikkünkben a nyílt forráskódú (open source)
Bevezető Onsite SEO Offsite SEO SEO tévhitek (zárolt tartalom) Jó tanács (zárolt tartalom) Gyanús