Blog bejegyzés

SEO csekklista

SEO csekklista, a weboldal gyors ellenőrzéséhez

Felhívjuk a figyelmét arra, hogy a feltüntetett keresőoptimalizálási ellenőrző lista (SEO csekklista) közel sem teljes. Csupán arra szolgál, hogy gyors képet kapjunk egy már működő weboldal jelenlegi állapotáról és annak helyezéseiről.

Tipp, a hatékony kulcsszó megtalálásához:
Mielőtt még az On-site SEO-t, azaz a weboldalon belüli keresőoptimalizálást elvégeznénk, érdemes a Google Adwords Kulcsszótervező eszközét használatba vennünk, hogy kiderítsük a saját témakörünkben hogyan teljesítenek a kulcsszavak, amelyekre a weboldalunk tartalma is épülni fog.

Link:

https://adwords.google.hu/KeywordPlanner

SEO ellenőrző lista a gyors állapotfelméréshez, a teljesség igénye nélkül:

Felhívjuk a figyelmét arra, hogy a felsorolt ellenőrzések nem fontossági sorrendet takarnak, azok elvégezhetők bármilyen sorrendben, illetve egymástól függetlenül, akár külön-külön is.

1. Átirányítás ellenőrzése:

Ellenőrizzük le, hogy a weboldalunk használ-e átirányítást, azaz milyen verziókban érhető el. A weboldalunk címére keressünk rá www-el és anélkül is.

Megjegyzés:

Ha a weboldalunk mindkét verzió alatt elérhető az duplikálásnak minősül, ezért végezzük el a 301-es átirányítás a kedvezményezett verzió irányába, hogy csak az alatt legyen elérhető a weboldalunk.

2. Meta robots tag ellenőrzése:

Ellenőrizzük le, hogy a weboldalunk (vagy egy adott aloldal) nincs-e esetleg noindex és/vagy nofollow tag-el ellátva.

Link:

http://www.seoreviewtools.com/bulk-meta-robots-checker/

Megjegyzés:

A noindex tag által az adott aloldal nem lesz indexelve a keresőrobotok részéről, a nofollow tag által pedig az adott aloldalon nem lesznek követve a hivatkozások.

Abban az esetben, ha nincs külön meta robots feltüntetve a forráskódban (megjegyzés: nincs külön útmutatás arra, hogy kötelező lenne), akkor a keresőrobotok alapból indexelni fogják az adott aloldalt és követni is fogják az összes elhelyezett linket rajta, kivéve azokat a hivatkozásokat, amelyek külön rel=”nofollow” tag-el vannak ellátva.

3. Mobilbarát kialakítás ellenőrzése:

A vizsgálattal képet kaphatunk arról, hogy weboldalunk mennyire mobilbarát, azaz mennyire használható a mobileszközök (okostelefon, tablet, laptop) által.

Link:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak egyszer kell elvégeznünk. Ha a sablonunk felépítése változott, akkor érdemes a vizsgálatot újból elvégeznünk.

4. PageSpeed ellenőrzése:

A vizsgálattal képet kaphatunk arról, hogy weboldalunk hogyan teljesít a mobileszközökön, illetve az asztali (desktop) számítógépeken.

A weboldal betöltődésének sebessége egy fontos rangsorolási faktor, amelyet az alábbi eszköz használatával tovább csökkenthetünk, az eszköz által feltüntetett javaslatok megfogadásával.

Link:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak egyszer kell elvégeznünk. Ha a sablon felépítése változott, vagy a weboldalunk új elemmel bővült, akkor érdemes a vizsgálatot újból elvégeznünk.

Tipp:

A betöltődési sebesség növelése leginkább a képek méretének (vagy felbontásának) optimalizálásával érhető el, olyan tömörítési eljárásokat használó programok/szoftverek használatával, amelyek minőségromlás nélkül csökkentik a képek méretét.

Ne csak a főoldal (kezdőlap) url-jét futassuk le, hanem a népszerűbb menüpontok elemeit (aloldalakat), valamint néhány hosszabb és tartalmasabb (pl.: több benne a kép, több plugint használ, stb.) bejegyzését is.

5. Bővített kivonat ellenőrzése:

A vizsgálattal képet kaphatunk arról, hogy weboldalunk által használt strukturált adatok mennyire felelnek meg a szabványoknak.

Link:

https://developers.google.com/structured-data/testing-tool/

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak egyszer kell elvégeznünk. Ha a sablon felépítése változott, vagy a weboldalunk olyan elemmel bővült, amely tartalmaz strukturált adatokat (bővített kivonatokat), akkor érdemes a vizsgálatot újból elvégeznünk.

6. Főoldali meta leírás ellenőrzése:

Előfordul, hogy figyelmetlenségből, de pont a főoldal meta leírása marad ki, vagy csak éppen rosszul van megírva (nem releváns, kulcsszavakkal van elhalmozva).

Link:

http://www.seotools.hu/metataggen.php

Megjegyzés:

Előfordul, hogy a főoldali címsor, azaz a „meta title” megváltoztatása esetén hátrébb csúszunk olyan kulcssavakra, amelyek a címsorban szerepelnek. Ez abból adódik, hogy a címsornak – amely a böngésző tetején is látszik -, elég nagy súlya van a rangsorolásban, és a keresőmotor nem is nagyon szereti, ha ez gyakran változtatva van. Az ideiglenes hátrasorolástól nem kell megijednünk, ez egy természetes jelenség.

SEO tipp:

A főoldal meta leírása ne legyen kulcsszóhalmozás és brand esetén feltétlenül szerepeljen benne a brand neve is legalább a title-ben (lehetőleg legelöl). A title és a description rész megfelelő mértékben tartalmazza csak a fontosabb kulcsszavakat, és a description rész is egy értelmes és összefüggő releváns szöveg legyen.

7. Meta leírás hosszának ellenőrzése:

Ellenőrizzük le, hogy a meta leírásaink (title, description) megfelelő karakter hosszúságúak-e, az alábbi ingyenes SEO eszköz segítségével.

Link:

http://www.seotools.hu/metatagcheck.php

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak akkor kell elvégeznünk, ha úgy érezzük a meta leírás nem került kitöltésre, vagy ha a karakterszámok hossza nem megfelelőek.

A Google Webmestereszközökön belül is kapunk értesítést arról, ha egy TITLE elem túl rövid.

SEO tipp:

A title szövegét érdemes kulcsszó halmozás mentesen mintegy 63-65 karakterben megírnunk (megjegyzés: mindenképpen max. 65 karakterben vagy az alatt, de mégsem túl röviden, például 35 karakterben), a description részt pedig kb. 120-130 karakterben, de úgy, hogy mindkettő releváns legyen az adott tartalomra nézve.

8. Domain ellenőrzése a Google keresőjében:

A teljes domain (pl.: wpshop.hu) lekérdezésével képet kaphatunk arról, hogy a domain szerepel-e az indexben.

Tipp:

Abban az esetben, ha a weboldalunk indexelt oldalait is le akarjuk kérdezni, akkor ez a lekérdezés elhagyható, mivel annál is föltüntetésre kerül a fődomain.

9. Indexelt oldalak számának ellenőrzése a Google keresőjében:

site:wpshop.hu

Tipp:

Futassuk le a Google keresőjébe a fenti site: parancsot, hogy megtudhassuk az adott weboldal mely oldalai kerültek indexelésre. *A parancs a következő: site:wpshop.hu

*Fontos, hogy a kettőspont és a domain név között NINCSEN szóköz!

10. Indexelt oldalak számának ellenőrzése kulcsszó alapján a Google keresőjében:

site:wpshop.hu SEO csekklista

Tipp:

A site: parancsot kiegészíthetjük kulcsszóval (a mintapéldában: SEO csekklista) is, hogy megtudhassuk az adott weboldal mely indexelt oldalain található meg az adott kulcsszó. *A parancs a következő: site:wpshop.hu SEO csekklista

*Fontos, hogy a kettőspont és a domain név között NINCSEN szóköz, a domain név és a kulcsszó között viszont VAN!

11. Hivatkozó weboldalak számának ellenőrzése a Google keresőjében:

site: wpshop.hu

Tipp:

Futassuk le a Google keresőjébe a fenti site: parancsot, hogy megtudhassuk az adott weboldalra mely weboldalak hivatkoznak. *A parancs a következő: site: wpshop.hu

*Fontos, hogy a kettőspont és a domain név között VAN szóköz!

12. Fő kulcsszavak helyezéseinek ellenőrzése a Google keresőjében:

Keressük le a weboldalunk fő kulcsszavainak (megjegyzés: főleg azokét, amik a főoldali title-ben vannak) helyezéseit inkognitó módban vagy a lentebb található alternatív módszer (megjegyzés. a módszer kissé körülményesebb, de biztosabb megoldás az előzőnél) szerint, és rögzítsük is őket egy táblázatban dátum és lekérdezési idő alapján.

Alternatív módszer a kulcsszavak lekérdezéséhez:

  1. Lépjünk ki a Google Fiókból.
  2. A böngészőből távolítsuk el a böngészési előzményeket a sütikkel együtt (megjegyzés: a legbiztosabb, ha a művelet elvégzése után még bezárjuk, majd újranyitjuk a böngészőt).
  3. Ha lehetőségünk van rá, akkor kérjünk új IP címet az internet kapcsolathoz (megjegyzés: olyan internet szolgáltató esetén, amely dinamikus IP címet oszt ki, annál csak bontsuk a kapcsolatot, majd csatlakozzunk újra).

Tipp:

Új bejegyzések esetén (legalább 1-2 hetes bejegyzéseknél) is végezzük el a lekérdezést a title-ben található kulcsszavak alapján.

13. Google Analytics adatainak ellenőrzése:

Az ingyenes analitikai eszköz használatával gyors áttekintést kaphatunk weboldalunk látogatóinak és az organikus forgalom alakulásáról, a visszafordulási arányról (bounce rate), és a céloldalak, valamint a kulcsszavak teljesítéséről.

Link:

http://www.google.com/intl/hu_ALL/analytics/

Tipp:

Abban az esetben, ha a látogatottsági adatokban huzamosabb ideig drasztikus csökkenést tapasztalunk, akkor előfordulhat, hogy weboldalunk büntetésben részesült. A csökkenés szezonális jellegnek (pl.: nyáron nagyobb látogatottsága van az utazási oldalaknak és a szállásadóknak, mint például a téli árukat forgalmazó webáruházaknak) is betudható, ezért érdemes a csökkenés pontos okát kiderítenünk, és az algoritmus frissítések pontos dátumainak is utána néznünk.

14. Google Webmestereszközök ellenőrzése:

Nagyon ajánlott időközönként (hetente egyszer) az alábbi feladatok elvégzése:

  • Értesítések (üzenetek) megtekintése
  • Hibák feltárása (az elérhetetlen oldalak és főleg a 404-es hibaoldalak megtekintése)
  • Hibás HTML elemek megtekintése (pl.: hol hiányzik vagy hol azonos a TITLE szövege)
  • Indexelés állapotának megtekintése (leginkább az utolsó indexelés dátuma és az indexelt oldalak számának alakulása)
  • Robots.txt fájl felépítésének áttekintése (megjegyzés: ezt a műveletet könnyedén elvégezhetjük külön is, ha a böngésző címsorába beírjuk a robots.txt fájl pontos útvonalát, az alábbi mintapélda szerint – http://www.sajathonlap.hu/robots.txt) – További részletek: SEO tippek-trükkök cikkben a Robots.txt alatt
  • Domainek és a külső linkek áttekintése (leginkább a külső linkek számának áttekintése domainek szerint)
  • Belső linkek számának áttekintése (leginkább azon oldalak áttekintése, amelyek a legtöbb belső linkkel rendelkeznek)
  • Hivatkozó domainek listájának áttekintése (kiszűrni a gyenge, alacsony minőségű hivatkozásokat és *kezelni azokat) – erősen ajánlott

*A linkprofilt gyengítő – akár spam jellegű – alacsony minőségű hivatkozásokat az alábbi módszerek valamelyikével érdemes eltávolítatni:

  1. Elsőként írjunk a weboldal tulajdonosának/webmesterének, és kérjük meg, hogy távolítsa el linkünket az oldaláról. Ha ez többszöri felszólítás után sem vezetne eredményre, akkor…
  2. Használjuk a Google linkeltávolító eszközét (disavow tool) a linkprofilunk megtisztításához.

Link:

https://www.google.com/webmasters/tools/

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak alkalmanként kell elvégeznünk.

15. Linkprofil ellenőrzése:

Az egyik legfontosabb rangsorolási tényező a linkprofilunk (külső és belső linkek összessége) megfelelő mennyiségű és minőségű felépítése.

Mitől jó felépítésű egy linkprofil?

  • Egyrészt attól, hogy természetes jelleggel épült fel (a sokszínűség látszatát kelti, a látogatások számához idomul a külső linkek aránya), azaz a tartalmakat a látogatók saját maguktól osztották (linkelték) meg.
  • És attól, hogy sok olyan megbízható forrásból származó jó minőségű (értékes) külső linket tartalmaz, amelyek lehetőleg minél nagyobb hányada releváns weboldalakról érkezik, és azok is változatos horgonyszöveggel rendelkeznek.
  • Valamint attól, hogy a linkprofil egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben tartalmaz alacsony minőségű weboldalakról (pl.: büntetett linkkatalógusokból) külső hivatkozásokat, illetve a nofollow és a site-wide linkek aránya sincsen túlsúlyban a linkprofilban.
  • Végezetül attól, hogy a külső linkek megfelelő arányban oszlanak szét a főoldal és az egyéb aloldalak között (nem megfelelő arány ha: a főoldal viszi a külső linkek 90%-át, a többi tartalomra meg csak 10% jut), és a linkprofil a weboldal öregedésével is fokozatosan növekszik (folyamatosan linkelik a honlapot más-más weboldalak).
  • És legvégezetül attól, hogy minden aloldal belső linkeken keresztül is könnyedén elérhető (lásd például a morzsamenü használatát).

További részletek a „Google Webmestereszközök ellenőrzése:” rész alatt.

16. Oldaltérkép ellenőrzése:

Ellenőrizzük le a keresőrobotok számára készült oldaltérkép (sitemap.xml) felépítését és változásait, és ha – feltétlenül – szükséges akkor küldjük is be a Google Webmestereszközökbe.

Megjegyzés:

A műveletet könnyedén elvégezhetjük külön is, ha a böngésző címsorába beírjuk a sitemap xml fájl pontos útvonalát, az alábbi mintapéldák szerint – http://www.sajathonlap.hu/sitemap.xml vagy WordPress SEO by Yoast plugin esetén http://www.sajathonlap.hu/sitemap_index.xml)

Tipp:

Csak is abban az esetben küldje be – és lehetőleg csak egyszer – az oldaltérképét, ha a weboldal felépítése drasztikusabb változtatáson ment keresztül. Felhívjuk a figyelmét arra, hogy az oldaltérkép beküldése nem garantálja azt, hogy a Google hamarabb dolgozná fel az adatokat, mintha saját maga észlelte volna a változtatásokat.

17. SEO bővítmény ellenőrzése:

A tartalomkezelő rendszerek (CMS-ek) egyik nagy előnye, hogy különböző bővítményekkel (plugins, extensions) is kiegészíthetők, amelyek nagyban megkönnyítik a weboldalunk keresőbarát felépítését. WordPress esetében az egyik legnépszerűbb SEO bővítmény a WordPress SEO by Yoast plugin, amellyel nem csak automatikusan generálhatunk oldaltérképét és meta leírást a tartalmakhoz, de még a robots.txt fájt is szerkeszthetjük vele.

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak egyszer kell elvégeznünk. Ha a sablon felépítése változott, vagy a weboldalunk új elemmel bővült, akkor érdemes a vizsgálatot újból elvégeznünk, és esetleg egyéb beállításokat is eszközölnünk.

18. DA és PA értékek ellenőrzése:

A Domain Authority (rövidítve: DA) és a Page Authority (rövidítve: PA) a SEOmoz által használt mérőszámok, amelyek az adott domain és az adott oldal tekintélyét hivatottak egy 100-as skálán megmutatni.

Link:

https://moz.com/researchtools/ose

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak alkalmanként kell elvégeznünk, de a könnyebb nyomon követés végett ajánlott, hogy az értékeket rögzítsük egy táblázatban dátum és lekérdezési idő alapján.

19. Weboldal gyorselemzése:

A keresőoptimalizáló elemző eszköz segítségével, egy gyors vizsgálat által képet kaphatunk arról, hogy például milyen hibák okozhatják a látogatók elmaradását.

Link:

https://seoceros.com/hu/

Megjegyzés:

Ezt a vizsgálatot csak alkalmanként kell elvégeznünk. Ha a sablonunk felépítése változott, vagy módosítást hajtottunk végre az adott oldalon (megjegyzés: nem csak a főoldal elemzése hanem bármely aloldalé is elvégezhető az eszközzel), akkor érdemes a vizsgálatot újból elvégeznünk.

SEO tipp:

A vizsgálat során érdemes kiemelt figyelmet fordítani az alábbi területekre: mobil és táblagép nézet, meta adatok (meta description karakterszám hossza), cím hossza (title karakterszám hossza), kulcsszó használat megfelelősége, fejlécek használata, átirányítás (www és nem www), robots.txt ellenőrzése, http források száma, sebesség tesztelés rész.

20. Amiket még mindenképpen érdemes áttekintenünk:

  • Horgonyszövegek (külső és belső linkek esetében is, hogy mennyire változatos szöveggel vannak megírva)
  • Képek (alt és title tag-ek ki vannak-e töltve, illetve tartalmaznak-e kulcsszót)
  • Kimenő linkek (mennyire jó minőségűk a kifelé mutató linkek)
  • *Másolt tartalmak (a tartalmunk más weboldalon megtalálható-e)

*Jobb esetben nem szokott abból hátránya keletkezni (megjegyzés: bár azért az erkölcsi kár sem elhanyagolható) a weboldal tulajdonosának, ha valamely tartalmát (de nem ritka, hogy akár az egész weboldal tartalmát) egy az egyben lemásolják. A keresőmotorok ezt a szituációt „viszonylag” jól kezelik, és azt a felet büntetik, aki elkövette a lemásolt tartalom megjelentetését. Ma már több weboldal is nyújt olyan szolgáltatást, amellyel a másolt tartalmak felderíthetők, ilyen közülük a CopyScape is: http://www.copyscape.com

Jó tanács:

Havonta legalább egyszer ellenőrizze a honlapja linkprofilját, amely által könnyedén felfedezheti a természetellenes linkeket.

Keresőoptimalizáló szakember csekklista:

SEO ellenőrző lista a kontár SEO szakember elkerülése érdekében: Keresőoptimalizáló szakember csekklista

Szolgáltatásunk:

A keresőoptimalizálás (SEO) egy időigényes, és igen szerteágazó terület, Ön pedig vélhetően egy elfoglalt ember, akinek sok mindennel kell foglalkoznia.

Keresőoptimalizálással (SEO), keresőmarketinggel (SEM), közösségi oldalak optimalizálásával (SMO) kapcsolatban szívesen állunk rendelkezésére! Szolgáltatásaink árai az Árak menüpont alatt érhetők el.

Egy termék se felelt meg a keresésnek.

Egy termék se felelt meg a keresésnek.

A szolgáltatások a Shop vagy a Megrendelés menüpont alatt rendelhetők meg.

Hasznos SEO cikkek a wpSHOP.hu ajánlásával!

Print Friendly, PDF & Email

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló bejegyzések

White Hat SEO
Fehér kalapos SEO

Fehér kalapos SEO (White Hat SEO) Az alábbi listában azokat a tevékenységeket soroltuk fel, amelyek

Black Hat SEO
Fekete kalapos SEO

Fekete kalapos SEO (Black Hat SEO) Az alábbi listában azokat a tevékenységeket soroltuk fel, amelyek

SEO wiki
SEO wiki

SEO fogalomtár, a keresőoptimalizálás fogalmainak megértéséhez Az alábbi gyűjteményben/szótárban azokat a fogalmakat állítottuk össze, amelyek

SEO szakember
Keresőoptimalizáló szakember csekklista

Egy csekklista, hogy elkerülje a kontár és csaló SEO szakembereket Felhívjuk a figyelmét arra, hogy

SEO kérdés
SEO tévhitek

50+ SEO tévhit, a tények ismertetésével Az alábbi összeállításban csokorba szedtük az interneten keringő keresőoptimalizálással

WordPress GYIK
WordPress GYIK

50+ gyakori kérdés és válasz a WordPressről Az alábbi cikkünkben a WordPress tartalomkezelő rendszer kapcsán

Webshop jog
Jogi előírások webáruházhoz

Webáruház indításához és üzemeltetéséhez szükséges feltételek Az alábbi cikkünkben azokat a jogszabályokat és kötelezettségeket foglaltuk

WordPress logó
WordPress

Mi a WordPress? A WordPress az egyik legnépszerűbb és legkiforrotabb nyílt forráskódú (Open Source) tartalomkezelő