Blog bejegyzés

Gyakori webáruház hibák

Az online értékesítés egy hatalmas lehetőség, amely új piacot jelent minden vállalkozás számára. Az „online üzlet” a folyamatos nyitva tartása és az alacsony üzemeltetési költsége mellett óriási előnyt jelent a hagyományos üzlettel szemben, de a webáruház üzemeltetése során bizonyos „hibák” is felmerülhetnek, amelyekre a cikkünkben is megpróbálunk részletesebben kitérni.

Tartsuk szem előtt, hogy ami a fizikai világban fontos, az fontos az interneten is! Az elektronikus kereskedelemben legalább annyira igaz, mint a hagyományosban: a legjobb reklám az elégedett vevő.

Elsőként látogatókat szerezzünk, ezt követően fogjuk meg őket: a webáruház szövegével, a termékekkel, azok áraival és leírásaival, szolgáljuk ki őket úgy, hogy elégedettek legyenek, és legközelebb is nálunk vásároljanak.

Az általunk felsorolt leggyakoribb hibákat, amiket el szoktak követni webáruházaknál, két nagyobb csoportra bontottuk. Az első csoportban olyan gyakori hibák találhatók, amelyek elriaszthatják a vásárlókat, a másodikban pedig olyanokat gyűjtöttünk össze, amelyek mind bizalmatlanságot kelthetnek a vásárlókban.

Próbáltunk a hibák kiküszöbölésére hasznos tanácsokat is adni a leendő vagy régi webshop tulajdonosoknak.

Leggyakoribb webáruház hibák

Leggyakoribb hibák a hazai webshopoknál, amik elriaszthatják a vásárlókat, a teljesség igénye nélkül:

“Borzasztóan lassan” betöltődő webshop
Felmérések bizonyítják, hogy a nagyon lassan betöltődő webshopokat idő előtt zárják be a látogatók.
A weboldalon eldugott webáruház
A főoldalon legalább az akciós és kiemelt termékeket jelenítse meg, a bemutatkozás rész legyen külön aloldalon, és természetesen a menüsorban szánjon egy külön menüt a webáruház közvetlen elérésének is.
Túlzsúfolt felület, amelyben elvesznek a vásárlók
A túlzsúfolt felület nehezen átlátható a látogatóknak, ezáltal a fontosabb dolgok hátrébb szorulnak.
Elavult, visszataszító webshop design
A webáruház ne legyen szín kavalkád, a legoptimálisabb, ha a fő színek (amiből max. 2-3-at használjunk) kiválasztásakor a világosabb és élénkebb színek közül választ úgy, hogy azok egymással is harmóniában legyenek.
Automatikusan betöltődő és ki sem kapcsolható effektek
Bár azt hinné, hogy ezekkel az effektekkel, – mint például: hóesés, zenék és videók (pl.: webspot) – kedveskedik a látogatóinak, de inkább bosszúságot fog nekik okozni, ezért lehetőleg ne használja őket.
Felugró, zaklató feliratok (pl.: Segíthetünk?)
A felugró ablakok közül kivételt jelentenek a célzott eszközök, mint pl.: a hírlevél feliratkozásra buzdító popup-ok.
Adsense hirdetések megjelenítése
Az Adsense hirdetések és más kattintás alapú hirdetési rendszerek nem csak elriaszthatják, hanem el is vihetik a vásárlókat a webáruházából.

Hogy miért?

Mert a látogatók nagy többsége tisztában van azzal, hogy a hirdetések kattintásai után bevétele származik a webshop üzemeltetőjének, és minimum furcsának és elgondolkodónak tarthatják, hogy miért használja pluszba ezt a szolgáltatást az üzemeltető, arról nem is beszélve, hogy a konkurencia a hirdetési szövegével el is csalogathatja a potenciális vásárlókat.

Átláthatatlan termék- és kategórialista
Idegesítő hiba szokott lenni, ha a termékek össze-vissza, nem a megfelelő kategóriákban (és nem a megfelelő címkékkel) kerülnek megjelentetésre, és nincs semmilyen rendezési mód a termékek sorba állítására.
Nincsenek feltüntetve az árak
Egy webáruház sikereses üzemeltetésében óriási szerepe van az árnak és legfőképpen a „jó árnak”. Ezért ha a látogató nem látja egyből az árat, akkor már zárja is be a webáruházat.

Megjegyzés: hiába írja ki a termék adatlapjára, hogy „Hívj”, nem fognak telefonálni a vevők, hanem keresnek másik webáruházat.

Nincsenek kedvezmények, akciók
Egy webáruház sikereses üzemeltetésében óriási szerepe van a kedvezmények adásának, mert a vásárlók szinte „vadásszák” ezeket az akciós árakat a webáruházban.

Tipp: próbálja ki úgy kialakítani a webáruházat, hogy a vásárló már az érkező oldalon (többnyire a főoldalon) lássa a többi termék közül jól kiemelve az akciós árakat/termékeket.

A termékeknél csak “Ajánlatkérés” van
Ha a termékeknél csak “Ajánlatkérés” van, és az ár egyáltalán nincs is feltüntetve, az azért nem a legjobb megoldás, mert egyből alkudozásra adhat lehetőséget.
Túl magas termékár
Ez ellen sok mindent nem lehet tenni, a termék ára rengeteg tényezőtől függ (pl.: járulékos költségek, előállítási költség vagy beszerzési ár).

Tipp: mindig figyelje a konkurencia árait és azok alakulásait. Legyen tisztábban azzal, hogy internetes vásárlás esetén az egyik legfontosabb tényező (1. vagy 2. helyen áll) a termék ára.

Olyan termék értékesítése, amely nincs raktáron
Előfordul, hogy a termékkínálatban olyan termék szerepel, amely éppen nincs készleten. Ebben az esetben értesítse erről még a rendelés előtt (a termék adatlapjára kiírva) a vevőt.

Tipp: ha nincs raktáron a termék, akkor tüntesse fel a szállítás idejét a megrendelése előtt, vagy biztosítson külön igénylési vagy egyéb megrendelési lehetőséget a készleten nem lévő termékhez.

Termékszűrő hiánya
A jól felépített termékszűrők kellemesebbé tehetik a vásárlást.

Tipp: használjon ár szerinti szűrőt (-tól, – ig) is, és a szűrőket lehetőleg a terméklista bal oldalára helyezze el, ahol a nagy árösszehasonlító oldalak is használják.

Rossz vagy teljesen használhatatlan termékkereső
A termékkereső az egyik leghasznosabb eszköze a webáruháznak, már abban az esetben, ha az megfelelően be van állítva. A lényeg, hogy a vevő lehetőleg minél egyszerűbben (pl.: ajaxos gyorskeresővel) megtalálja az adott terméket. Súlyos és idegesítő hiba szokott lenni, ha a termékkereső vagy nem talál semmit (pedig az adott termék megtalálható a kínálatban) vagy egy terméknévre kidobja az összes találatot, tehát hibásan működik.

Legoptimálisabb megoldás:

A legoptimálisabb megoldás, ha egy jól és „állandóan” látható helyen (pl.: jobb felül a fejléc részben) ajaxos gyorskeresőt használ, amibe a vevő a termék néhány kezdőbetűjét beírva már láthatja is egy lenyíló listában a kínálatot. Több tulajdonsággal (attribútummal) rendelkező termékek esetében használhat még külön „Részletes keresőt” is egy aloldalon.

A vásárlás regisztrációhoz kötött
Felmérések bizonyítják, hogy az egyik legnagyobb hiba webáruházak esetében, ha a vásárlást kötelező regisztrációhoz köti. Ez nem azt jelenti, hogy ezt a funkciót ki kellene kapcsolnia, csak azt, hogy ne tegye kötelezővé, és bízza a vevőre, hogy él-e a lehetőséggel. Annyit azért megtehet, hogy figyelemfelkeltő szöveggel értesíti a vevőt a regisztráció előnyeiről (pl.: nem kell állandóan kitöltenie a számlázási és szállítási adatokat, illetve az adatait is könnyedén tudja módosítani).

Megjegyzés: fogadja el, hogy a vevők nem szeretnek bíbelődni regisztrációkkal, még akkor sem, ha az csupán 1-2 percet venne igénybe.

A vásárlás értékhatárhoz kötött
Eléggé visszataszító tud lenni, ha a vásárlást kötelező jelleggel bizonyos értékhatárhoz köti. A vásárlók nem szeretik a kötöttségeket és azért nem fognak többet vásárolni, mert a webáruház tulajdonosának ilyen az üzletpolitikája.

Megjegyzés: az értékhatárhoz kötött vásárlást abban az esetben használja, ha érte valamilyen plusz szolgáltatást is nyújt. Például: 25.000 Ft feletti vásárlás esetén elengedheti a kiszállítás díját.

A vásárlás menete túl bonyolult
Törekedjen az egyszerű vásárlási folyamat felépítésére, mert minél bonyolultabb, annál nagyobb lesz a kosárelhagyás mértéke.
Csak online fizetési eszközök választhatók
Bár kétségtelen, hogy a legegyszerűbb és a legbiztonságosabb megoldások az online fizetési eszközök, de vegye figyelembe, hogy az online vásárlások nagy része még mindig banki utalással vagy készpénzes fizetéssel kerül kiegyenlítésre.
A vásárló nem kap értesítést a rendelésről (telefonon vagy/és emailben)
Vagy hívja fel telefonon a vásárlót vagy/és küldjön neki email értesítőt a megrendelésről, amelyben tételesen tüntesse fel a termékeket, a végösszeget (az árakat akár tételesen), a számlát (linkként ha letölthető valahonnan, vagy az email csatolmányaként pdf formában), az elérhetőségeit, és a többi hasznos információt (pl.: kiszállítás időpontja, ügyfélszolgálat elérésének időpontja, stb.), ami mind elősegíti a vásárlót abban, hogy a tudomására jutassa, értesült a megrendeléséről, és melyek azok az elérhetőségek, amikkel felveheti Önnel a kapcsolatot.
A megrendelés törlésének hiánya
Biztosítsa (feltételek mellett), hogy a megrendelést törölhesse a megrendelő még a szállítás/átvétel előtt.
Nincs kép a terméknél, vagy olyan kép van…
Ha nincs kép a terméknél, vagy olyan kép van, amely nem a terméket ábrázolja, vagy a termékkép eleve rossz minőségű, az elriaszthatja a vásárlót a megrendeléstől.
Nincs leírás a terméknél, vagy olyan leírás van…
Ha nincs leírás a terméknél, vagy olyan szegényes leírás van, amely nem tartalmaz kellő információt a termékről, nem csak félreértésre adhat okot, hanem el is riaszthatja a vásárlót a megrendeléstől.

Tipp: bár SEO szempontból egyáltalán nem ajánlott, de legalább másolja ki a termék gyári leírását a hivatalos oldaláról vagy a termékkatalógusából.

Nincsenek értékelések és vélemények a termékeknél
Statisztikák bizonyítják, hogy a vásárlók jelentős része figyelembe veszi az értékelést és a véleményt a termék megvásárlása előtt.
Angol nyelvű írások a honlapon
A látogató megijedhet, ha angol szövegezéseket (pl.: a Feltételek helyett Terms and Conditions) is lát a honlapon. Azt hiheti, hogy valamilyen külföldi cég üzemeltetheti a webáruházat, arról nem is beszélve, hogy az angol szövegek akár fontosabb információkat is takarhatnak, amiket a látogató nem fog külön lefordítani, még akkor sem, ha erre nagyon hasznos online eszközök is a rendelkezésére állnak.
Magas szállítási és kezelési költségek
A magas szállítási és kezelési költségek elriasztják a vásárlókat, főleg abban az esetben, ha kis értékű termék(ek) vásárlásáról lenne szó.

Tipp: növelheti a konverziót, ha bevezet ingyenes házhozszállítást, amit mondjuk egy bizonyos értékhatárhoz köt. Mivel a vásárló inkább vásárol több terméket, csak ne kelljen fizetnie a kiszállításért.

Nem egyértelműek a szállítási díjak
A szállítási díjakat jól látható helyen (pl.: külön aloldalon) tüntesse fel, ha a szállítási díjak sávonként (pl.: km vagy súly alapján) kerültek kiszámításra, akkor magyarázza el azokat jól érthetően.
Rugalmatlan kiszállítási időpontok
Bár kétségtelen, hogy nem könnyű mindenkinek megfelelő kiszállítási időpontot adni, de próbálja meg rugalmasan kezelni.

Tipp: csatlakozhat a hazai futár- és csomagszolgálatokhoz (pl.: Pick Pack Pont, Posta Pont), amivel biztosíthatja a vásárlói részére a személyes átvételt.

A mobil megjelenés hiánya
Legyen tisztában azzal, hogy egyre növekszik a mobileszközökkel (pl.: okostelefon, laptop, tablet) internetezők aránya, ami kihatással van a mobilos vásárlásokra is.

Tipp: webáruházát tegye mobilbaráttá (reszponzív kialakításúvá), amivel nem csak a konverziót növelheti, de a keresőtalálatokban is előrébb kerülhet.

*Nincsenek referenciák feltüntetve

Ez nem igazán hiba, de a referenciák feltüntetése egy nagyon hatásos konverziónövelő eszköz lehet. Részleteket lásd lejjebb.

és így tovább…
és így tovább…

*Ez mondjuk nem minden webshop esetén kivitelezhető, de ha például egy fürdőszoba felszereléssel foglalkozó webáruház egy ismertebb, nagyobb szállodát látott el szaniterrel és csapteleppel, azt nyugodtan feltüntetheti referenciaként.

Leggyakoribb hibák a hazai webshopoknál, amik bizalmatlanságot keltenek a vásárlókban, a teljesség igénye nélkül:

Nincsenek leírva a vásárlási feltételek
A vásárlók egyik legfontosabb szempontjai között szerepel az ár és a szállítási díjak mellett a vásárlási feltételek (benne pl.: fizetési feltételek, számlázás, ingyenes kiszállítás adott értékhatár felett, garancia, panaszkezelés, elállás joga, cégadatok, stb.) megléte, amelyet lehetőleg jól látható helyen (mondjuk a felső menüsorban külön menüelemként és a láblécben linkként is feltüntetve) jelenítsen meg.
Nincsenek feltüntetve az egyéb költségek
Mindig bosszantó tud lenni, ha egyéb „rejtett” költségek kerülnek felszámolásra a megrendelés után. Ha vannak egyéb költségek (pl.: díszcsomagolás ára) akkor azokat tüntesse fel vagy egyből a termék adatlapján vagy a „Kosár” és/vagy a „Pénztár” oldalon, de még mindenképpen úgy, hogy még a megrendelés előtt tudjon ezekről a költségekről tájékozódni a vásárló.
Nem tisztázottak a fizetési feltételek és eszközök
Elég furcsának tűnik, ha a vásárlónak kell kutakodnia és kérdezősködnie a fizetési feltételek és eszközök után. Írja le ezeket egy külön aloldalon, és engedje meg a vásárlónak, hogy ha több fizetési eszköz áll a rendelkezésére, akkor a „Pénztár” részen, szabadon tudjon közülük választani.
Nincs adatkezelési és jogi nyilatkozat a honlapon
Nem fontos külön jogi aloldalt készítenie abban az esetben, ha már van egy „Vásárlási feltételek” aloldala, amelyben a jogi részekre (pl.: adatkezelés, elállás joga) is kitért.

Fontos!

Adatkezelési nyilvántartási szám igénylése csak abban az esetben kötelező, ha a webáruház olyan tevékenységet folytat (pl.. hírlevél feliratkozás), ami ezt elengedhetetlenné teszi.

Hiányzó telefon és más elérhetőség
A bizalmatlanságot növeli, ha nem tünteti fel a honlapon az elérhetőségeit.
Ügyfélszolgálat hiánya
A bizalmatlanságot szintén növeli, ha nem tart fent semmilyen ügyfélszolgálatot, még online-t (pl.: élő chat) sem.
Elérhetetlen ügyfélszolgálat
Nagyon bosszantó tud lenni, ha semmibe veszik a vásárlót: nem veszi fel a telefont, és az emailre se válaszol.

Tipp: ha telefonos ügyfélszolgálatot üzemeltet, akkor írja ki a honlapon, hogy mely időpontokban fogadja a hívásokat.

Panaszkezelés hiánya
Mindig ügyeljen a pontos tájékoztatásra, udvariasan és korrekten kezelje ügyfelei panaszait, mert így lehet egy elégedetlen ügyfélből is elégedett törzsvásárló.

Megjegyzés: ha a panaszokat nem a kellő odaadással és tisztelettel kezeli, akkor ne csodálkozzon azon, hogy az interneten is híre megy ennek, és csupa negatív kritikák jelennek meg cégéről és a webáruházáról.

Tipp: válaszoljon lehetőleg minél hamarabb a felmerült panaszokra, és ne hagyja, hogy az alkalmazottai vitatkozzanak a vevőkkel, vagy hogy visszaéljenek a vevők türelmével.

Hitelesség hiánya
Ha valamit megígér, akkor tartsa is be. Ha elmulasztja, elveszíti a hitelességét – és vele együtt a vevőit is.
Cégadatok teljes hiánya vagy az adatok hiányos feltüntetése
A cég vagy a magán vállalkozás adatainak teljes hiánya vagy az adatok hiányos feltüntetése is csak növelik a bizalmatlanságot a vásárlókban. Ezért gondoskodjon arról, hogy ezek az adatok (pl.: adószám és cégszám) jól látható helyen kerüljenek feltüntetésre.

Tipp: az elérhetőségek és a cégadatok mellett írjon a cégről is, hogy a vásárlók tisztában lehessenek azzal, hogy pontosan kitől is vásárolnak.

és így tovább…
és így tovább…

Az általunk felsorolt hibák mind konverziócsökkentő megoldások, azaz nagyban rontják a termékek értékesítését és a látogatók visszatérését.

Hasznos információk a wpSHOP.hu ajánlásával!

Print Friendly, PDF & Email

Komment (1)

  1. Méhész Vera 2018-07-19 | 16:16 Válasz

    Köszönjük a sok hasznos információt, segítséget és tippet! A cikkeket alaposan végig olvasva komoly tudásra tehetünk szert! Ajánlom mindenkinek akinek már van WP oldala vagy tervezi, hogy a közeljövőben lesz…Köszönettel: Méhész Vera

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló bejegyzések

WordPress sablon frissítése
WordPress sablon frissítése

WordPress sablon frissítése, pontról pontra Az alábbi cikkünkben a WordPress sablon frissítésének (pl.: verzióváltás céljából)